PYTANIA DO EGZAMINU
Komentarze: 1
PYTANIA DO EGZAMINU
1) Fundamentalna teza McLuhana: środek przekazu sam jest przekazem (Message is a Message – wyjaśnij i opisz.
2) Gorące i zimne środki przekazu.
3) Człowiek w świecie mediów wg McLuhana („Człowiek jako miłośnik gadżetów –Narcyzm jako narkoza”; „Energia hybrydowa”; „Wyzwanie i upadek (Nemezis zdolności tworzenia”).
4) Komunikologia i (a) medioznawstwo.
5) Terminologia i nazewnictwo w/w.
6) Typologia mediów masowych ( z omówieniem).
7) Klasyfikacja wypowiedzi prasowych (j/w).
8) Rodzaje prasy (j/w).
9) Klasyfikacje prasy (drukowanej; j/w).
10) Typologia dzienników (16 kategorii j/w).
11) Typologia czasopism (wg Pisarka j/w).
12) Typologia czasopism (wg rocznika „World Magazine Trends” j/w).
13) Typologia czasopism (orientacja niemiecka – raport rządu federalnego o sytuacji mediów w RFN; 11 kategorii; j/w).
14) Typologia stacji radiowych (j/w)
15) Typologia stacji telewizyjnych (j/w).
16) Podział sieci komputerowych (j/w).
17) Systematyka agencji informacyjnych (j/w).
18) Typologia krajowych systemów medialnych (j/w).
19) Znaczenie pisma w rozwoju mediów wg McLuhana
20) Początki pisma (petroglify, piktogramy, ideogramy, pismo logograficzne, klinowe, hieroglify, pismo prot-kanejskie, abdżad, greka, łacina, głagolica, cyrylica, grażdanka, j. polski).
21) Specyfika pracy kopistów.
22) Odkrycie Jana Gutenberga na tle innych prób druku.
23) Materiałoznawstwo pisarskie i drukarskie (zarys ogólny).
24) Dyferencje między między rolą prasy na Wschodzie i Zachodzie w ujęciu McLuhana.
25) Prasa w starożytności (Azja, Europa).
26) Prasa ulotna, efemeryczna, nowinkarska, avisa, handlowa, kalendarze, epistolografia w prasie (rozwój i przykłady).
27) Abraham Verhoeven i „Die Nieuwe Tijdinghe” – początki regularnych periodyków w Europie (rozwój historyczny i przykłady w poszczególnych krajach; Holandia, Szwecja, Niemcy, Francja Anglia, Rosja, kontynent Północnoamerykański).
28) Prasa masowa I generacji: Benjamin Day i „The New York Sun”
29) (j/w) „New York Herald” Bennettów.
30) Gazeta Raymonda – „The New York Daily Times” – casus gazety popularnej, ale bez epatowania sensacją.
31) II generacja prasy masowej w USA – Pulitzer
32) (j/w) działalność Hearsta.
33) Początki prasy masowej w Europie – dzienniki Emila de Girardin i Armada Dutacqa.
34) Gazety brytyjskie (penny press) – „The Daily News”, „The Daily Telegraph”, „The Daily Pall Mail”, i in.
35) Niemieckie general-anzeiger.
36) Dzienniki w innych krajach (Włochy, Hiszpania).
37) Tzw. „dobra prasa” w opozycji do dzienników sensacyjnych.
38) Czasopisma społeczno-polityczno-kulturalne przełomu XIX/XX w. (magazyny, pisma dla rodziny, satyryczne).
39) Prasa w XX w. w Europie (najważniejsze tytuły w poszczególnych krajach).
40) Prasa w XX w. w USA.
41) Agencja Charlesa Havasa.
42) Agencja Bernardha Wolffa
43) Associated Press.
44) K. k. Telegraphen Korrespondenz Bureau – Josepha Tuwary.
45) Agencja Paula Juliusa Reutera.
46) Inne agencje w USA i Europie oraz Azji.
47) Geneza i rozwój poczty.
48) Telegraf i rozwój telegrafii do XX w.
49) Telegrafy optyczne.
50) Telegrafy optyczno-przewodowe.
51) Telegrafy bezprzewodowe.
52) Telefonia – geneza zjawiska.
53) Telefon jako medium w koncepcji McLuhana.
54) Ewolucja telefonii.
55) Znaczenie radia w ujęciu McLuhana.
56) Początki radiofonii i twórcy radia.
57) Geneza radiofonii w Europie i USA (najważniejsze rozgłośnie i sieci).
58) Radio informacyjne.
59) Wyznaczniki radia jako medium.
60) Pojęcie formatu radiowego.
61) 14 typów formatów radiowych wg Thomasa Hokensona.
62) Radio w USA.
63) Radio w Anglii.
64) Radio w Rosji
65) Telewizja w klasyfikacji McLuhana i jej znaczenie dla rozwoju innych mediów.
66) Eksperymenty i początki telewizji.
67) TV Sat.
68) Mniej znane postaci telewizji (amatorska, przemysłowa, obywatelska, kablowa).
69) TV w USA.
70) TV w Anglii.
71) TV w Rosji.
72) Prareklama, czyli ogłoszenia i sposoby „zachwalania” towarów, usług w czasach starożytnych.
73) Reklama od średniowiecza do oświecenia.
74) Reklama w czasach prasy masowej.
75) Reklama w XX w.
76) Reklama w „świecie McLuhana”.
77) Historia fotografii i główne terminy związane z jej rozwojem, m.in. talbotypia, dagerotypia, polaroid, aparaty projekcyjne.
78) Fonografia w świecie – od fonoautorafu do cd.
79) Fonografia w Polsce.
80) Video – krótka historia nowego medium.
81) Typologie prasy polskiej do 1918 r. (K. Zawadzki, Aloida Kawecka-Gryczowa, Augustyniak).
82) Początki prasy polskiej – gazety ulotne, aviza, kalendarze, etc.
83) Prasa polska do 1795 r.: Merkuriusz Polski”, „Nowiny Polskie”, „Kurier Polski”, „ Monitor Polski”.
84) Prasa polska w zaborze rosyjskim.
85) Prasa polska w zaborze pruskim.
86) Prasa polska w zaborze austriackim.
87) Prasa i publicystyka I Wielkiej Emigracji.
88) Prasa polska od listopada 1918 do przewrotu majowego (uwarunkowania dla tworzenia systemu prasowego).
89) j/w prasa partyjna, informacyjna.
90) j/w prasa sensacyjna, masowa, społeczno-kulturalna.
91) Prasa polska od przewrotu majowego do 1939 r. sytuacja ogólna kraju i prasy.
92) j/w prasa partyjna i informacyjno-polityczna
93) j/w prasa sensacyjna
94) j/w prasa społeczno-kulturalna
95) Prasa czasów II wojny światowej
96) Prasa uchodźcza od 1918-89 (ogólna charakterystyka, przegląd tytułów i sytuacji w poszczególnych krajach
97) Najważniejsze periodyki emigracji – ujęcie monograficzne: paryska „Kultura”, nowojorski „Nowy Dziennik”, londyńskie „Dziennik Polski i Dziennik Żołnierza”, „Wiadomości”, „Trybuna”.
98) Tworzenie systemu prasowego PRL-u: okres lubelski, częściowego pluralizmu (1945-46 i rządy monopartyje 1947-48)
99) Prasa stalinizmu (1949-53)
100) Prasa w okresie odwilży, przełomu 1956 r., „małej stabilizacji” do końca lat 60.
101) Prasa polska w latach 70., czyli czym była propaganda sukcesu w gazetach i czasopismach
102) Prasa reżymowa w latach 80.
103) Prasa „Solidarności”, II i III-obieg prasy
104) Transformacja systemu prasowego po 1989 r. (pierwsza dekada)
105) Prasa polska w początkach XXI w. (tendencje, zmiany, prognozy)
106) Początki radiofonii w Polsce – okres preradiofoniczny, radio w II RP i w czasie wojny)
107) Rekonstrukcja radiofonii polskiej 1944-49
108) Polskie radio od lat 50. do 1989 r. cechy charakterystyczne kolejnych dekad, „otwartość Trójki” i fenomen „Radia Solidarność”
109) Rozgłośnie regionalne PR.
110) Radio na emigracji: Radio Wolna Europa, Sekcja Polska BBC, Głos Ameryki – ludzie, linie programowe podobieństwa i różnice wewnętrzne.
111) Systematyzacji radiofonii w Polsce po 1989 r.
112) Rola i znaczenie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (procesy koncesyjne).
113) Oligopol „wielkiej piątki”, inne grupy Radio Maryja.
114) Paleo i neo-radio – nowe sposoby komunikacji ze słuchaczami.
115) Telewizja w Polsce do 1989 r. (początki prac nad telewizją i rozwój historyczny, klasyfikacja tematyczna programów (najważniejsze w poszczególnych blokach, ośrodki regionalne).
116) Przemiany w telewizji polskiej po 1989 r.
Dodaj komentarz